Iata cum vedea un calator strain, francezul Andre Bellessort (autor al volumului „La Roumanie Contemporaine” editata in 1904) activitatea bursiera la Braila la inceputul acestui veac:
„Inainte de ora 6 dimineata, cafenelele sunt deschise (…) se ingramadesc (…) toti cumparatorii si vanzatorii de cereale, asteptand telegramele cu cursurile de bursa din strainatate. Nici unul nu seamana cu curiosii jucatori ai burselor din strainatate; ei nu fac zgomot; ei ies, reintra, isi comunica telegramele, vorbesc impreuna incet, inscriu cifre in carnetele lor (…) Destinatarii primind avizele de sosire a marfurilor, se grabesc spre gara de unde scot scrisorile de trasura ale transportului, rup plumburile de la vagoane, sondeaza sacii, si inarmati cu probele ridicate se grabesc spre strada Misitiilor, strada curtierilor de bursa, o mica strada paralela cu cheiul portului (…) Mai mult de 1500 vagoane asteapta in gara si sunt in cateva ore repartizate si dirijate pe cele cinci linii de garaj deservind magaziile marilor comisionari. Fiecare stie ce vrea, face ce trebuie si cum nimenea nu cauta sa-si insele vecinul, totul se indeplineste in regula si fara complicatii (…) Misitii oficiali, in numar de 41, sunt numiti de catre guvern, prin alegerea dintre personagiile de vaza; ei se instaleaza in mici birouri (…) cateva rafturi pe langa pereti, cu talere si strachini, unde comisionarii de cereale isi depun probele, aici graul nostru va trebui sa treaca examenul (…) Graul din Romania conteaza printre cele dintai din lume. Puterea sa nutritiva este bine recunoscuta de catre toti morarii; chiar in anii cand recolta din Ungaria este bogata, totusi morarii unguri cumpara grau din Romania, pentru a ridica valoarea fainei ce o produc (…) Marii comisionari, patrunzand in aceste gherete, merg de la o strachina la alta, miros, cerceteaza si cantaresc aceste grane (…) Ei fac ceea ce se cheama comparatia lor (…) si cand ei au gasit care le convine si preturile au fost tocmite, cumparatorul, vanzatorul si curtierul se duc la vagoane si se asigura ca marfa e conform cu proba. Cand se produce cate o contestatie asupra calitatii marfii, cumparatorul si curtierul numesc doi arbitri acreditati (…) Comisionarii pot dispune incercarile graului (…) Cei 2500 de carutasi ai Brailei abia ajung. Organizati in coloane si in echipe descarca vagoanele si duc sacii cu grau (…) Carutele s-au asezat inaintea gurilor calei vaporului, hamalii isi potrivesc fiecare sacul de 100 de kilograme (…) alearga in lungul unei scinduri (…) golesc cele 100 de kilograme in cala (…) Comisionarul este acolo pentru a supraveghea realizarea amestecului si jocul rapid al acestor navete a oamenilor (…) Se poate observa cati intermediari isi trec sacul cu grau de la gara pana la vapor: comisionar, exportator, magaziner, carutas, hamal”.
Sursa: GABRIELA-ALINTA VIDIS, Analele Brailei, Serie Noua, An 1, Nr. 1, Braila, 1993, ISTORICUL BURSEI DE CEREALE BRAlLA (1883 – 1948)
Pentru a vedea tot articolul intrati pe http://www.mybestcv.co.il/TextPage_EN.aspx?ID=9396666