La editia de anul acesta a Utalk, Uniunea Europeana isi propune discutarea unor noi masuri pentru a ajuta consumatorii in alegerea corecta si informata a alimentelor pe care le cumpara. Una dintre intrebari vine din partea lui Ivan din Sofia: “De curand se discuta despre noi regulamente ale Uniunii Europene privind etichetarea alimentelor. Va rugam sa ne lamuriti asupra noutatilor si totodata, in ce masura considerati ca in prezent consumatorul este mult mai bine protejat?”
Raspunsul vine din partea doamnei Ilaria Passarani, sefa Departamentului de Alimentatie si Sanatate din cadrul Organizatiei Consumatorului European de la Bruxel:
“Noile regulamente sunt un real succes al consumatorului si un pas major spre transparenta in ceea ce priveste alimentele. Cea mai palpabila modificare este cea legata de alergeni ca laptele si fructele cu coaja. De acum inainte trebuie sa fie clar subliniate in lista ingredientelor tuturor produselor, in timp ce pana acum era obligatorie mentionarea acestor alergeni numai pentru alimente preambalate.
De asemenea cantinele si restaurantele trebuie sa afiseze informatii referitoare la alergeni, asta conducand la protejarea consumatorilor alergici.
In completare, vom avea informatii mai detaliate despre unele dintre ingredientele din mancarea pe care o consumam. De exemplu, nu mai este posibil sa fie indicat la modul general “uleiuri vegetale”. Producatorii trebuie acum sa indice clar daca este vorba de ulei de floarea sorelui, de ulei de palmier sau de oricare alt tip de ulei.
Mai mult, trebuie folosit un font de minim 1.2 mm, dar cu toate acestea va fi de marimea unei seminte de mac. Incepand cu luna aprilie 2015 , carnea proaspata de capra, pui, oaie si porc va fi etichetata obligatoriu cu date referitoare la sursa, in timp ce in prezent aceast tip de etichetare este obligatoriu doar pentru carnea de vita.
Din pacate va trebui sa asteptam inca doi ani pentru a vedea si alte schimbari importante cum ar fi urmatoarele informatii nutritionale: astfel sarea, energia, grasimile si zaharul vor trebui afisate vizibil, clar pe spatele ambalajelor tuturor produselor.
Ar fi fost de preferat ca aceasta sa se intample pana acum si ca aceste informatii sa apara pe fata ambalajului produselor pentru a ajuta consumatorii, care de cele mai multe ori sunt grabiti la cumparaturi, sa compare cu usurinta diferite produse.”
Sursa: http://www.euronews.com/2014/12/19/new-eu-food-labelling-rules/